Onze Visie
Oprichtster Sas Boot is geinterviewd door Jente van der Woude van Anderwijs.
Onze methodiek
Wij werken met de methodiek van Autisme Centraal, de ACM. www.autismecentraal.com Deze methodiek is in Belgie ontwikkeld en wordt inmiddels ook in Nederland gebruikt. De methode past goed bij onze organisatie, omdat in de methode de persoon het uitgangspunt is, en niet ‘het probleem’ of ‘de stoornis’. De methode kent 5 kenmerken:
Autistisch denken: Goed begeleiden begint met goed begrijpen. Leren elkaar te verstaan.
Basisrust : Zorg voor aanpassingen in de omgeving zodat de leerling zelf de rust kan opzoeken en vinden.
Dubbelspoor :Een veilige omgeving creëren maar ook leren aan de leerling om oog te hebben voor de andere zaken. Wat beweegt de andere mensen, de samenleving, wat wordt er van je verwacht straks.
Eigenheid : Bij al de hiervoor genoemde zaken speelt de mens, en wie hij is, de belangrijkste centrale rol. Hoe de omgeving wordt aangepast en waar je rekening mee leert te houden hangt af van je eigen plek in het leven, je karakter en je ambities en motivaties.
Functionaliteit : Uiteindelijk moet alles wat een leerling leert zin hebben. Bruikbaar zijn voor zijn toekomst. Hem leiden naar een zelfstandig leven, waar hij met vertrouwen aan begint, met nieuwsgierigheid en ook met een beetje gezonde spanning en vooral wetend op wie je kunt bouwen en waar je hulp en steun kunt halen.
De samenvatting hierboven is ontleend aan: http://www.autismecentraal.com/docs/ARTICLES/autismecentraalmethodiek_uitleg_site.pdf
Onze kijk op leren
Balans tussen autonomie, competentie en relatie
Aansluiten bij leefwereld en interesses
Je eigen tijd en ruimte; je eigen structuur
Voor alles gaan we uit van het bieden van tijd en ruimte. Leerlingen mogen de tijd nemen om te wennen, de tijd nemen om te ontdekken wat ze willen, de tijd nemen om relaties aan te gaan. Daarbij kun je je eigen structuur aangeven en volgen, want alleen je eigen structuur werkt echt goed.
Elkaar leren verstaan
Nieuwe ervaringen opdoen
Leergemeenschap Acato in de praktijk
Wat voorbeelden
Op maandag is er CKV les en Kunstbeschouwing, maar ook sportles en perspectief tekenen.
Op dinsdag is er visagie en koken, maar ook wiskunde en Engels, en programmeren. ‘s Middags volgen sommige leerlingen zangles.
Op woensdag werken er leerlingen aan decors voor het theater, en is er dansles en gitaarles.
Op donderdag is er digitaal tekenen, naailes wordt er getafeltennist en gewerkt aan de inrichting van de nieuwe bibliotheek. Ook is er techniek.
Op vrijdag is er wiskunde, Nederlands en sport.
Lang niet iedereen volgt deze lessen. Als je op een willekeurig moment binnen komt lopen, zie je een groepje leerlingen met de docent bezig, een andere leerling zelf achter de computer, weer een andere leerling neemt net even pauze of werkt zelfstandig aan een schoolvak.